Registrer deg

Interessert i hva som skjer på Lilleby? Registrer deg her for å få nyhetsbrev om boligsalg, bygging og utviklingen av livet på Lilleby.

Registrert

Skriv inn e-postadressen du registrerte deg med.

Tilbake til registrering
Tilbake til aktuelt

Lilleby - en av de fire store

Lørdag 29. august var det filminnspilling på Lilleby. Veidekke ASA har nemlig valgt ut Lilleby som ett av fire store prosjekter de er – eller har vært – involverte i, som skal vises frem i en nasjonal rekrutteringskampanje. Formålet er å vise frem variasjonen i deres arbeid, og løfte frem det ypperste av det de har å by på.

Det oppsiktsvekkende er allikevel hvilket selskap Lilleby befinner seg i. De tre andre prosjektene er Den Norske Opera & Ballett , Holmenkollen og Hardangerbrua. Prosjekter som på hver sin måte har stor betydning for den nasjonale identiteten. Dette viser også hvor viktig Nye Lilleby er. Det handler ikke bare om byggingen av en fremtidsrettet og bærekraftig urban bydel – det handler om å legge til rette for et liv og en livsstil som fører til gode valg, og gir en mer fleksibel hverdag, uten at det går ut over livskvaliteten.

 Menneskene som flytter til Lilleby, beveger seg inn i denne fremtidsrettede måten å leve og bo på. Anders Auberg er kommunikasjonsrådgiver i Veidekke, og en av dem som var med å velge Lilleby som ett av de fire prosjektene.

 – Byutvikling handler for meg om å skape områder som vil bli brukt av menneskene som bor der. Det handler om å gjøre det utilgjengelige tilgjengelig, det å skape et levende byliv. Det er nettopp det som skjer på Nye Lilleby, forteller Auberg.

 Han sikter til områdets tidligere industrivirksomhet. Lilleby var i lang tid bydelen med størst utslipp av CO2, men blir nå transformert til en av de grønneste og mest bærekraftige områdene i hele Trondheim.

 – Det faktum at et så stort boligområde som Nye Lilleby bare ligger syv minutter på sykkel unna Trondheim sentrum, er et tilnærmet perfekt eksempel på byutvikling i praksis, sier han.

 Se Hasse Hope besøke nye LIlleby:

 Filmen er en del av Veidekkes rekrutteringskampanje: «Har du det som skal til?»

Besøk sammenbyggervi.no for å ta testen, og se om du har det som skal til.